Saturday 25 April 2015

KALAU BUKAN JHO LOW, SIAPA?



1MDB

Ramai yang pening dengan isu 1MDB. Terbaru ialah dakwaan seorang jejaka Cina yang menjadi HARTAWAN dalam usia muda, Jho Low.

Dalam satu temuramah, Jho Low menafikan beliau terlibat didalam skandal 1MDB.

KALAU BUKAN JHO LOW, SIAPA?

Berikut temuramah Jho Low yang disiarkan baru-baru ini. 


‘Spin master’ Umno di sebalik serangan 1MDB, kata Jho Low

OLEH ERIC ELLIS, EUROMONEY

Published: 15 April 2015 9:31 AM

Ahli perniagaan kontroversi, Jho Low akhir-akhir ini bercakap dengan pelbagai media antarabangsa mempertahankan dirinya terhadap tuduhan dibuat media lain, termasuk The Edge, mengenai penglibatan beliau dalam urusan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).‎ Minggu ini kami keluarkan semula artikel berdasarkan temu bual beliau bersama majalah Euromoney. Secara berasingan, kami ajukan 10 soalan yang perlu dijawab dan bukannya semata-mata membuat penafian umum.

Siri skandal memalukan syarikat pelaburan strategik negara 1MDB menarik ramai tokoh-tokoh berprofil tinggi daripada pertubuhan di negara ini. 

Apatah lagi taikun Low Taek Jho, hartawan yang berpangkalan di Hong Kong.

Kediaman mewah Jho Low di Hong Kong cukup sesuai untuk hartawan muda kelahiran Pulau Pinang, yang dibuang negaranya sebagai penjahat misteri yang membayangi urusan pendedahan syarikat Malaysia.

Keinginan semakin dirasai semasa melangkah ke dalam ruang legar bergaya Jynwel Capital, firma pelaburan ekuiti swasta keluarganya yang berpangkalan di tengah pusat bandar.

Penyambut tetamu memberitahu "Encik Low sedang menunggu" dan dinding terbuka mendedahkan bilik berlatarkan panorama pelabuhan Hong Kong.

Apabila berada di dalam, dinding meluncur senyap tertutup. Seorang pembantu berpakaian rapi membawa ke sebuah bilik dengan kerusi berkulit hitam di tengah-tengahnya. Apabila pelawat duduk, perhatian dialihkan kepada tayangan video korporat pada monitor yang muncul di dinding.

Low muncul buat kali pertama, membintangi siri lawatan empayar beliau di seluruh dunia: pusat peranginan Caribbean, fesyen Eropah, sumber Alaska, hartanah Asia, mesyuarat dengan sheikh Timur Tengah, yayasan dermawannya dengan PBB.

Pembantu muncul semula menghidangkan kopi dalam porselin indah. Sudah tentu, betul-betul ada rasa. Video tamat, dinding lain meluncur terbuka dan kali ini muncul Low sendiri, penuh dengan bonhomie dan menegur pengunjung melalui dinding gelongsor lain.

Dengan seluruh rakyat Malaysia dari semua pihak mendesak pendakwaan bagi dakwaan penipuan dan pengubahan wang haram terhadap 1MDB, Jho Low mungkin dimaafkan kerana ingin beberapa perlindungan tambahan selepas apa yang beliau gelar tempoh masa paling sukar dalam usia 33 tahunnya. Bagaimanapun, Low secara realitinya tidak cukup sesuai dengan jenis pengkritiknya.

Masih muda, beliau khuatir meluahkan pandangan. Ada masanya, semasa perbualan dua jam itu, seolah-olah pengalaman adalah katarsis.

"Saya secara konsisten diserang," Low mengeluh marah dengan skandal melibatkan dana kerajaan, 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Saya sangat kecewa, tetapi saya tidak berkata apa-apa." Malah, sejak Euromoney duduk bersamanya pada 6 Mac, Low membuka mulut dalam siri wawancara dirancang dengan teliti dengan akhbar berpangkalan di Hong Kong, South China Morning Post dan saluran berita CNBC.

Low melawan semula.

"Saya rasa ia sudah sampai ke tahap tidak masuk akal," katanya memberitahu Euromoney.

"Semua serangan bertumpu kepada saya. Nampaknya ada usaha teratur mengatakan: 'Cina muda ini, itu semua kesalahannya; dia menyebabkan kegagalan 1MDB dan nampaknya beliau menasihatkan PM dan semuanya menjadi kucar kacir'."

Sama ada perlu Low dipertanggungjawabkan kerana mengucar-ngacirkan 1MDB adalah persoalan yang hangat dibincangkan di Malaysia.

Hanya beberapa pihak sahaja bersetuju 1MDB adalah dalam perselisihan dalam, menjadi skandal kewangan didorong oleh kebocoran memalukan yang mengancam kepercayaan kredit Malaysia dan pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebagai menteri kewangan dan pengerusi 1MDB yang bertanggungjawab terhadap banyak dana terhutang budi.

Rakyat Malaysia berpendapat, Low mendapat kekayaan daripada duit mereka dan membelanjakannya pada champagne Cristal dan berpesta dengan orang-orang seperti Paris Hilton.

Tetapi mendengar versi Low, beliau dipersalahkan kerana beliau 1) muda, 2) membuat banyak wang dengan cepat dan 3) mungkin yang paling provokatif, etnik Cina Malaysia yang memelihara elit perniagaan Melayu dengan kaitan politik.

1MDB mencetus kontroversi pada 2009 selepas Kementerian Kewangan mengambil alih Pihak Berkuasa Pelaburan Terengganu (TIA), di mana Low ketika itu baru berusia 20an, pemegang ijazah MBA dari Wharton, menubuhkan dengan keluarga diraja Terengganu untuk menyalurkan royalti daripada negeri yang kaya dengan minyak.

Malaysia sudah mempunyai syarikat pelaburan negeri, Khazanah Nasional Berhad, ditubuhkan di zaman Tun Dr Mahathir Mohamad yang memberinya kuasa ke atas aset utama negara. Tetapi syarikat baharu ini akan berbeza, menurut penyokong kerajaan, lebih dinamik – dana kebangsaan jenama-baru menandakan era satu jenama baru era – era Najib. Ia dinamakan semula 'Satu Malaysia' inisiatif beliau. Ia juga mendapatkan sumber utama wang tunai pada tangan persekutuan, dan tidak di negeri-negeri seperti Terengganu, yang dikuasai pembangkang.

Tetapi 1MDB bermula dengan masalah. Terdapat hutang lapuk. Aset disuntik ke dalam entiti baru bukan luar biasa; politik penuh pegangan tanah di pinggir Kuala Lumpur yang tidak mengeluarkan sebarang hasil, stesen kuasa tua yang memerlukan peningkatan. Tetapi aliran tunai sebenar jarang berlaku, masalah kerana 1MDB cepat mengumpul hutang yang kini kira-kira $12 bilion, beberapa daripadanya daripada bon jamin kerajaan pada 2013 bernilai $3 bilion yang diterbitkan atas terma yang sangat murah hati, diketuai oleh Goldman Sachs. Bank pelaburan AS yang dipercayai memperoleh $300 juta dalam yuran daripada perjanjian itu sahaja, walaupun ia mempertikaikan angka ini.

Terdapat pintu terbuka sendiri di bilik eksekutif kanan 1MDB, dan juga juruaudit luar, jarang berlaku di sebuah syarikat milik negara.

Maklumat rasmi tentang tawaran dana dan kewangannya hanya sedikit. Jika rakyat Malaysia ingin mendapatkan maklumat mengenai perusahaan memiliki, mereka seolah-olah dipaksa mengharungi melalui pejabat pendaftar syarikat negeri dengan perbelanjaan sendiri.

Tiada apa-apa maklumat boleh didapati daripada laman web korporat 1MDB. Selepas berada di bawah perhatian Najib, 1MDB merudum ke dalam skandal kewangan yang didedahkan oleh pembangkang dan kebocoran memalukan Internet, terutama laman web yang berpangkalan di UK, Sarawak Report.

Dikendalikan oleh aktivis alam sekitar Clare Rewcastle Brown, adik ipar bekas Perdana Menteri UK Gordon Brown, laman web ini menjadi seperti Wikileaks Malaysia, menghantar e-mel dalaman memalukan yang terperinci berkenaan hubungan dan urusan Low, 1MDB dan dana terkemuka Timur Tengah, Mubadala Development Corp.

Satu laporan pada bulan Februari oleh Rewcastle Brown, bertajuk 'Heist of the Century', mendedahkan perjanjian yang didakwa pada 2009/10 antara Low, 1MDB dan sebuah syarikat cari gali minyak berpangkalan di Timur Tengah yang tidak begitu dikenali, PetroSaudi International (PSI) yang menyaksikan sekitar AS$900 juta masuk ke sebuah syarikat yang mempunyai kaitan dengan Low

Najib dan keluarganya, terutama isteri Datin Seri Rosmah Mansor, juga muncul dengan jelas dalam surat-menyurat bocor, rahmat kepada pihak pembangkang dan musuh dalam parti sendiri, Umno. Malu dan lemah, Najib bergerak menutup keadaan huru-hara 1MDB, dalam usaha mengehadkan kerosakan kepada kewangan negara, dan perdana menteri.

Walaupun hampir lemas diserang dari segala penjuru, Low berdiam diri mengenai hubungannya dengan dana itu. Tetapi apabila hampir setiap hari pendedahkan urusan dan hubungan beliau dengan perdana menteri, beliau memberitahu Euromoney sudah tiba masanya untuk beliau bercakap, membela diri terhadap pihak yang mengkritiknya.

Dan sudah tiba masanya juga, beliau menegaskan, untuk mengarahkan kegawatan 1MDB daripadanya, menurut beliau yang sepatutnya: kecekapan mereka yang bertanggungjawab terhadap dana.

"Ia amat mengecewakan," katanya. "Saya tidak pernah menghadapi serangan sebegini yang datang dari semua arah. Ia gila, dan ahli Umno memutar belit; mereka tahu semua perkara yang tidak masuk akal. 

"Beliau meneruskan: "Semua individu ini berpusing-pusing dan saya katakan: 'Baiklah, ini semua sangat mudah; ada satu lembaga, siapa pemegang saham? Adakah anda pernah melihat satu kenyataan daripada orang yang bercakap tentang tadbir urus mudah syarikat?

"Adakah anda memberitahu saya perdana menteri tidak membuat keputusan sendiri? Kementerian, menteri kewangan, yang merupakan perdana menteri – dan hanya ada dua tiga orang dalam Kementerian Kewangan yang menandatangani resolusi pemegang saham di bawah undang-undang – tiada seorang pun daripada mereka ... mereka hanya menandatangani tanpa menilainya?"

Low tidak berhenti: "Patutkah orang ramai dipertanggungjawab terhadap membuat keputusan [di 1MDB] tiba-tiba membuat keputusan untuk melepaskan semua tanggungjawab mereka dan kemudian membuat kempen PR dengan saya sebagai fokus?

"Tidak ada yang bertanya soalan siapa pembuat keputusan muktamad dalam 1MDB? Tiada siapa bertanya itu. Tiada siapa pernah bertanya mengenai peranan pemegang saham."

Beliau menyimpulkan: "Terdapat begitu ramai orang lain melepaskan diri dengan duit  dan projek bernilai berbilion. Tetapi setiap kali terdapat seolah-olah menjadi serangan politik, wow, tiba-tiba Jho di situ lagi.

"Kata Low enam tahun berdiam diri mengenai perkara itu mencipta"persepsi gila. Saya tidak melakukan kesalahan [tetapi] tiada sesiapa di Malaysia berminat mengetahui sudut pandangan kita. Kemudian kami cuba keluar daripada persepsi ini dan mereka memulakan pusingan gazillion serangan dengan cara yang sistematik."

Beliau mengakui gaya hidup berprofil tinggi itu – berpesta bersama selebriti di Hollywood dan gambar bersama Leonardo DiCaprio melalui pautan kepada pembiaya filem Hollywood blockbuster Wolf Wall Street, tidak banyak membantunya.

"Kesilapan saya?" Beliau bertanya secara retorik. "Orang muda, membuat banyak wang, tidak pernah terfikir mengenai garis masa semua peristiwa... dan kemudian berpesta, blah blah blah blah ... dan itulah bahagian yang mendapat semua perhatian."

Low berkata ia merupakan resipi maut untuk publisiti buruk.

"Saya membuat wang dan membelanjakannya, dan: 'Oh, itu mesti hasil daripada TIA/1MDB.' Saya maksudkan itu adalah dasar pertuduhan itu. Dan kerana terdapat gambar saya dan Paris Hilton minum dan semua itu, maka anda memainkan isu Bumiputera (etnik Melayu): 'Oh, orang Cina yang mencuri semua wang dan menghabiskannya pada alkohol'. Dan kemudian saya hanya seperti, saya orang yang paling bodoh, jika saya benar-benar memperoleh wang daripada kerajaan dan selepas itu untuk menghabiskannya seperti tiada hari esok; ia seperti perkara paling bodoh yang boleh anda lakukan."

Menegaskan maksudnya, Low berkata: "Saya adalah graduan Wharton. Saya bukan begitu bodoh. Cuma saya tidak faham politik pada masa itu."

Bagi pendakwaan beliau, Low berkata beliau tidak takut ditangkap jika kembali ke Malaysia. "Kebimbangan terbesar adalah orang memalsukan dokumen. Saya tiada bukti; terdapat begitu banyak sindiran," katanya.

Tetapi, Euromoney menunjukkan, Low dilihat selama bertahun-tahun oleh bakal pelabur atau rakan kongsi dana itu kepadanya. 1MDB “The Rainmaker”, meminjam tajuk filem yang beliau bekerjasama.

Low menafikan ini. "Tidak juga, saya fikir mereka melihat saya sebagai ... Saya rasa, bagi saya, saya mempunyai hubungan sangat baik dengan Abu Dhabi, jadi apa-apa perjanjian yang mereka lakukan di mana-mana sahaja di dunia, mereka akan datang kepada saya dahulu dan bertanya jika saya ingin bersama menjadi rakan pelabur. Dalam kes Malaysia, kita selalu mengatakan tidak kerana ia adalah sensitif. "

Euromoney memberikan soalan yang semua orang ingin jawapan: Bilakah penglibatan terakhir beliau dengan 1MDB? "Saya ingin menerangkan dengan jelas," katanya menjawab.

"Saya tidak pernah terlibat dengan 1MDB. 1MDB tidak pernah meminta saya menasihati mereka atau membayar saya yuran atau berbuat apa-apa, dan saya sudah menjelaskan hal itu. Jika seseorang di 1MDB mahu memanggil saya dan berkata: 'Anda tahu, Jho, apa pandangan anda mengenai Timur Tengah?' Saya akan memberi mereka pandangan saya mengenai Timur Tengah."

Beliau juga mengakui jika seseorang bakal pelabur meminta nasihat mengenai 1MDB, beliau akan menyediakannya. "[Mereka bertanya kepada saya:] 'Saya ingin membeli sebidang tanah di TRX (Tun Razak Exchange, hartanah KL belum dibangunkan dinamakan sempena arwah bapa Najib dan dimiliki oleh 1MDB), apa yang anda fikir tentang TRX, anda boleh berikan saya pandangan anda, boleh anda kenalkan kepada mereka, saya boleh bercakap dengan mereka?'... "

Banyak spekulasi terhadap penglibatan Low dalam 1MDB berkaitan peranannya dalam TIA, dana negeri yang beliau adakan dengan keluarga diraja Terengganu yang diambil alih oleh kerajaan persekutuan. Sekali lagi, beliau cuba mengalih tumpuan.

"Ia dengan nyata tepat mengatakan dari Januari hingga pertengahan Mei 2009 saya terlibat dalam TIA," katanya. "Tetapi kemudian [ia berkata] seseorang atau orang lain, saya orang utama terlibat dan lima yang lain – ahli lembaga TIA – lesap? Dalam proses itu, [penasihat TIA] Goldman Sachs, JPMorgan, Boston Consulting dan McKinsey semuanya hilang, kan?

"Ditanya sama ada beliau melabur dalam bon 1MDB, beliau menekankan. "Sudah pasti tidak... kosong, kosong. Saya tidak pernah membeli apa-apa bon 1MDB. Mari kita jelaskan. Tetapi mereka cuba membuat tuduhan ini yang saya mendapat keuntungan daripada bayaran Goldman."

Low berkeras. "Saya tidak mengendalikan 1MDB. Saya tidak mengawal 1MDB. Saya tidak memutuskan apa-apa berkenaan 1MDB, tetapi jika mana-mana entiti Timur Tengah yang saya tahu, mahu bertanya kepada mengenai pandangan saya, saya akan memberikan mereka pandangan saya. Dan, jika mereka mahu terlibat dengan 1MDB, itu hak mereka. "Tetapi kebocoran terus datang, kebocoran yang mencadangkan peranan lebih jauh daripada yang dipersetujui Low.

Tidak lama selepas Euromoney bertemu Low, Sarawak Report menerbitkan e-mel bertarikh 19 Disember 2009 yang kononnya daripada Low kepada dua pegawai Petro Saudi, Patrick Mahony dan Tarek Obaid, yang Ketua Pegawai Pelaburan 1MDB Nik Faisal Ariff Kamil "akan bekerjasama dengan anda", selepas Mahony melalui e-mel Low menegaskan apa-apa komunikasi antara 1MDB dan PSI terbatas kepada hanya Mahony dan Kamil.

Bukankah ini menunjukkan pengaruh Low lebih besar daripada yang didakwa? Low berkata keadaan adalah sama ada beliau dan keluarganya boleh menjalankan perniagaan di negara asalnya.

"Saya memilih untuk tidak berkata kerana semua benda dan semuanya akan diputar dan dipolitikkan. Ada yang mengatakan saya berkongsi hubungan rapat dengan perdana menteri, tetapi saya tidak pasti apa yang berlaku sejak kebelakangan ini menunjukkan itu. Tetapi ia begitulah, kerana kami masih memiliki banyak hartanah di Pulau Pinang, yang kini dikendalikan oleh pembangkang. "

Bagi pembangkang anti-Najib menafikan kemenangan dalam pilihan raya 2013, walaupun memenangi majoriti popular, Low dan 1MDB adalah hadiah propaganda terkumpul bagi memberi tekanan kepada gabungan pemerintah yang diterajui Umno dilanda skandal.

Hubungan peribadi Low dengan keluarga Najib juga menjadi faktor berguna bagi bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, yang mahu melihat Najib digantikan sebagai pemimpin Umno dan perdana menteri.

Dan Low adalah politik toksik untuk Najib juga, walaupun persahabatan yang lama sejak zaman sekolah menengah Inggeris dengan anak tiri Najib, Riza Aziz, pengeluar filem Hollywood terkenal kerana sokongan beliau dalam pembikinan filem “ The Wolf Wall Street”.

"Ada tanggapan saya mempunyai hubungan baik dengan isteri perdana menteri kerana anak tirinya. Maksud saya, saya tahu anak tiri perdana menteri dengan baik, tetapi saya tidak pasti saya bersetuju saya rakan baik isterinya.

"Sudah tentu pembangkang menyerang kerajaan dan mereka berfikir dengan menyerang Jho Low yang perdana menteri akan terjejas kerana hubungan 16 tahun saya dengan anak tiri beliau," katanya.

Low nampaknya hampir tidak mempunyai rakan di Malaysia. Tetapi melekat sebagai rakan perdana menteri.

Pada 16 Mac, satu kenyataan dikeluarkan dengan nama Najib mengeluarkan kenyataan yang sama dengan Low: "[Dia] tidak pernah bekerja untuk 1MDB dan semua keputusan dan urusan 1MDB dilakukan oleh pihak pengurusan dan lembaga pengarah."

Low ingin ia menjadi perkara akhir, Bagaimanapun, beliau tahu ia tidak mungkin. "Akhirnya, sesuatu yang sepatutnya menjadi tujuan baik hanya menjadi buruk – teka mengapa? – Kerana semua orang hanya mahu menguasai wang. Ia benar-benar semudah itu."

Seperti skandal 1MDB yang terus bergolak, terdapat ramai rakyat Malaysia yang terus mengatakan "semua orang"  lain juga termasuk Low Taek Jho. – The Edge Financial Daily, 15 April, 2015.



Posted via Blogaway


No comments:

Post a Comment